Accept af cookies fra bm.dk

Bm.dk benytter cookies til flere formål – fx til at forbedre brugernes oplevelse af hjemmesiden.

Mellem 25 og 47 procent af de ledige - på tværs af målgrupper - får ikke de samtaler, som de har krav på, til tiden. Det viser en ny opgørelse fra Beskæftigelsesministeriet.

01. februar 2018
Foto: Beskæftigelsesministeriet Foto: Beskæftigelsesministeriet

Opgørelsen viser, at det eksempelvis gør sig gældende for 46 procent af dagpengemodtagerne, mens omkring en tredjedel af de svageste kontanthjælpsmodtagere ikke får det minimum af samtaler til tiden, som lovgivningen ellers berettiger dem til.

Derfor sender beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen nu et brev til samtlige borgmestre og vil indkalde kommunerne til samtaler på ministerkontoret, hvis ikke de overholder lovens mindstekrav. Samtidig beder ministeren KL om at redegøre for dels de manglende samtaler, dels den manglende indsats til ledige generelt, som kommunerne heller ikke er gode nok til at give.

Opgørelsen kommer samtidig med forhandlinger om en ny beskæftigelseslovgivning, der netop har til formål at lave færre krav til, hvor mange samtaler kommunerne skal holde med ledige.

Beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen siger:

- Det står for mig helt tydeligt, at vi har brug for at sætte fokus på, om alle vores kommuner har tilstrækkelig kontakt med de ledige. Selvfølgelig er der også kommuner, som gør det godt, men vi har jo desværre også tidligere set, at kommunerne ikke er gode nok til at give ledige en generel indsats – fx med tilbud om mentorstøtte. 

- Nu ser vi så, at rigtige mange ledige heller ikke får deres samtaler til tiden, og det er selvfølgelig slet ikke godt nok. Især ikke når vi nu ved, at samtaler i starten af ledighedsperioden betyder noget for, hvor hurtigt folk kommer i job igen.

- Derfor skriver jeg nu til kommunerne om, at jeg vil følge det her meget tæt og følge op på dem, der ikke forbedrer sig. For det duer jo ikke, at i en situation, hvor vi gerne vil give kommunerne mere frihed til at give ledige den bedst mulige indsats, at de så efterlader borgerne uden kontakt og hjælp. Færre regler på beskæftigelsesområdet skal ikke være en fribillet for kommunerne til at lade borgerne i stikken – heller ikke frikommunerne. 

- Det er afgørende, at vi kan følge med i, om kommunerne giver deres borgere en indsats, der hjælper dem i job. Vi ved også, at kommunerne i højere grad lærer af hinanden, når de har mulighed for at sammenligne indsats og resultater. Regeringen vil derfor præsentere en benchmark-rapport, hvor vi kan sammenligne kommunerne på resultater og indsats.