Accept af cookies fra bm.dk

Bm.dk benytter cookies til flere formål – fx til at forbedre brugernes oplevelse af hjemmesiden.

Hvordan opbygger man et godt CV og skriver en ansøgning, der fænger? Her kan du læse lidt om, hvad vi lægger vægt på, når vi modtager en ansøgning, og om vores ansættelsesproces.

Foto: Beskæftigelsesministeriet Foto: Beskæftigelsesministeriet

Ansøgning

Forarbejdet
Inden du sender din ansøgning, opfordrer vi dig til at læse mere om Beskæftigelsesministeriet og vores arbejde her på hjemmesiden og på vores styrelsers hjemmesider. Derudover er du velkommen til at ringe til os med eventuelle spørgsmål til stillingen. Det fremgår af stillingsopslaget, hvem du kan ringe til.

Den gode ansøgning
En ansøgning må ikke være for lang. Den skal ikke være en opsummering af dit CV, men en argumentation for, hvorfor du er den rigtige til det job, du søger. Tag udgangspunkt i dine faglige og personlige kompetencer og erfaring fra tidligere job eller studiejob, og fortæl os så, hvorfor vi skal vælge dig! 

Det gode cv
Dit CV skal være overskueligt. Det er vigtigt, at dine kontaktoplysninger, uddannelse, kompetencer og erhvervserfaring fremgår af dit CV. Sørg for at holde beskrivelsen af din erfaring kort, men præcis. Det er også en god idé kun at inkludere erhvervserfaring, der er relevant for netop dét job, du søger.

Bilag
Overvej, hvilke bilag det er relevant at sende sammen med ansøgningen. Vi vil altid gerne have dit eksamensbevis og karakterer fra den uddannelse, som er adgangsgivende i forhold til det job, du søger. Anbefalinger fra tidligere arbejdsgivere kan også give et godt indtryk af dig og de resultater, du har opnået. Specialer og andre afhandlinger skal du ikke sende med, medmindre det fremgår af stillingsopslaget.

Yderligere tips og tricks til den gode ansøgning kan du få hos din a-kasse, din fagforening eller via jobportaler.


Ansættelsesproces

Vi foretrækker, at tingene går hurtigt. Derfor vil du opleve, at der ikke går lang tid, fra ansøgningsfristen er udløbet, til vi har truffet beslutning om, hvem vi indkalder til samtale. 

Samtalen
Vi ser samtalen som en dialog, hvor vi lærer hinanden at kende. Det er vigtigt for os, at du har tænkt over, hvorfor du er den rette til jobbet, og hvorfor du ønsker at arbejde i Beskæftigelsesministeriet. Du får mulighed for at uddybe din faglighed og personlighed gennem eksempler og resultater, ligesom du har mulighed for at stille spørgsmål til jobbet og Beskæftigelsesministeriet som arbejdsplads.

Ved samtalen møder du den rekrutterende chef og en medarbejder fra HR. Herudover kan en medarbejder fra kontoret og en tillidsrepræsentant deltage i samtalen.

Vi vælger som regel vores nye medarbejder på baggrund af den første samtale. Ved visse typer specialiststillinger og alle chefstillinger gennemfører vi både en første og en anden samtale.

Test
Vi anvender test, når vi ansætter chefer. Testen gennemføres mellem første og anden samtale. Resultaterne af testen indgår i den samlede vurdering af, om du er den rette til jobbet.

Ved de specialiststillinger, hvor vi både gennemfører første og anden samtale skal du løse en case, der relaterer sig til den type arbejde, du skal udføre, hvis du får jobbet. 

Reference og jobstart
Hvis både du og vi vurderer, at du er den rette til jobbet, indhenter vi en reference for at få bekræftet det gode indtryk, vi har fået af dig. Når vi har indhentet en positiv reference, forhandler vi lønnen og aftaler, hvornår du kan starte.

Fik du ikke jobbet
Selvom du ikke blev indkaldt til samtale eller fik tilbudt jobbet, kan din profil sagtens være den rigtige til en anden stilling i Beskæftigelsesministeriet. Du er derfor velkommen til at søge igen.