PRESSEMEDDELELSE / 06-10-2021

Trepartsaftale skal bidrage til at afhjælpe manglen på arbejdskraft

Regeringen, arbejdsmarkedets parter og KL har indgået en trepartsaftale, som skal skaffe flere hænder til virksomhederne på den korte bane.

Dansk økonomi står stærkt oven på coronakrisen. I juli måned lå den samlede lønmodtagerbeskæftigelse over 51.000 personer højere end i februar 2020, hvor store dele af landet lukkede ned første gang. Alt peger på, at Danmark i år får den højeste vækst i 15 år, og at beskæftigelsen vil fortsætte med at stige.

Den positive udvikling giver flere virksomheder udfordringer med at rekruttere den nødvendige arbejdskraft. I nogle brancher er manglen særligt stor. Det kan bremse væksten og fremgangen i hele Danmark.

Regeringen, arbejdsmarkedets parter og KL er derfor enige om, at manglen på arbejdskraft kræver handling og har derfor indgået en trepartsaftale, der på den korte bane skal bidrage til at afhjælpe manglen på arbejdskraft og få flere ind på arbejdsmarkedet.

Med trepartsaftalen sættes der ind på fire centrale områder:

• Bedre match mellem ledige og virksomheder.
  • Skærpede rådighedsregler for at sikre, at ledige søger og tager job.
  • Styrket indsats for at få ledige seniorer tilbage i job.
  • Hjælp til virksomheder til at rekruttere europæisk arbejdskraft.

Beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard siger:

- Jeg er glad for, at arbejdsmarkedets parter igen tager ansvar og hjælper med at løse vigtige samfundsopgaver. Det er afgørende, at virksomheder kan få den nødvendige arbejdskraft til at fortsætte væksten. Jeg synes, vi er nået til enighed om en klog og balanceret aftale, der bidrager til at afhjælpe manglen på arbejdskraft og får flere ind på arbejdsmarkedet. Det er et godt første skridt.

Formand for Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH), Lizette Risgaard, siger:

- Først og fremmest er jeg tilfreds med, at vi satser på at få de ledige i Danmark i job. Vi skal have alle med. Vi styrker hjælpen til ledige seniorer, vi sætter hurtigere ind for at gøre ledige til voksenlærlinge, og vi styrker indsatsen for at få dimittender i job. Det er positive resultater af forhandlingerne.

Administrerende direktør i Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Jacob Holbraad, siger:

- Vi har lavet en aftale med nogle enkelte gode elementer. Det er positivt, at flere unge, der ikke er motiveret for uddannelse, skal i gang med et job. Og det er godt, at der afsættes penge til hurtigere sagsbehandling af adgang for udenlandske medarbejdere. Men aftalen løser overhovedet ikke den kritiske og akutte mangel på hænder, som vores virksomheder og samfund står midt i.

Formand for Akademikerne, Lars Qvistgaard, siger:

- Vi tager nu et vigtigt skridt i at bekæmpe aldersdiskrimination på arbejdsmarkedet og forbedre mulighederne for at få seniorer i job. Ligeså er der med aftalen nu flere veje til at sikre, at dimittenderne kommer hurtigere job. Den del af resultatet flugter med de ideer, vi har fremlagt i regeringens “Partnerskab for dimittender”, og vi er glade for at arbejdet her bærer frugt. Vi er kommet et fint stykke af vejen, så langt flere kan komme med i opsvinget.

Formand for KL, Jacob Bundsgaard, siger:

- Flere ledige skal matches med de mange ledige job, vi ser lige nu. Derfor er det vigtigt, at alle parter bidrager, og jeg er tilfreds med, at vi i dag har kunnet indgå en aftale med fokus på her og nu-situationen. Kommuner og jobcentre er mere end klar til at løfte vores del af ansvaret og skrue op for indsatsen for at få ledige og virksomheder til at finde hinanden. Med aftalen i dag får vi dog ikke løst den langsigtede udfordring med mangel på arbejdskraft, og vi ser derfor frem til at bidrage til de drøftelser, der er i regi af Folketinget.