PRESSEMEDDELELSE / 03-01-2011

Lettere for udenlandske virksomheder at registrere sig

Det nye år er startskuddet til en styrket indsats mod løndumping og unfair konkurrence fra udenlandske virksomheder. Det betyder blandt andet, at det bliver lettere for udenlandske virksomheder at tilmelde sig Registeret for Udenlandske Tjenesteydere – i daglig tale kaldet RUT. Siden 1. januar har udenlandske virksomheder kunnet tilmelde sig elektronisk til RUT i et nyt brugervenligt online system, der findes på fire sprog.

Ud over at det i fremtiden bliver lettere for udenlandske virksomheder at tilmelde sig RUT, sikrer det nye online system samtidig, at Arbejdstilsynet, SKAT, politiet og fagbevægelsen kan få oplysningerne med det samme. Resultatet er en mere effektiv kontrol med udenlandske virksomheder.

Beskæftigelsesminister Inger Støjberg udtaler:

- Arbejde i Danmark skal ske efter de danske spilleregler. Det skylder vi lønmodtagerne – både de danske og de udenlandske, og det skylder vi danske virksomheder, som skal kunne konkurrere på fair vilkår. Med det nye online system får vi et effektivt redskab til at bekæmpe løndumping og sikre alle gode arbejdsvilkår på det danske arbejdsmarked.

Indførelsen af det nye online system er besluttet sammen med partierne bag Østaftalen.