PRESSEMEDDELELSE / 13-11-2011

Social dumping skal stoppes

Social dumping er et voksende problem på det danske arbejdsmarked. Stadig flere udenlandske virksomheder kommer til Danmark, og desværre er det ikke alle, der overholder de danske regler om skat og sikkerhed. Og der kommer fortsat udenlandske arbejdere til Danmark og arbejder på vilkår, der ligger langt under dansk standard. Derfor har regeringen og Enhedslisten i dag indgået en aftale, der skal styrke indsatsen over for social dumping for at sikre en fair konkurrence og ordentlige arbejdsvilkår.

Aftalen sikrer en kraftig øget kontrol og tilsyn med, om udenlandske virksomheder i Danmark lever op til danske regler om skat, moms, sikkerhedskrav og arbejdsmiljø. Samtidig sættes der i et særligt udvalg fokus på, hvad der yderligere kan gøres for at bekæmpe social dumping.

Beskæftigelsesminister Mette Frederiksen siger:

- Der kommer mange dygtige udenlandske virksomheder og medarbejdere til Danmark hvert år og udfører et godt stykke arbejde. Men desværre oplever vi også, at ikke alle medarbejdere sikres ordentlige og forsvarlige arbejdsvilkår. I over 100 år har vi kæmpet for ordentlige vilkår i Danmark. Dem skal vi værne om. Samtidig skal vi også sikre, at dansk erhvervsliv ikke er genstand for unfair konkurrence fra virksomheder, der ikke spiller efter reglerne. Derfor er jeg utrolig glad for den aftale, vi i dag har indgået med Enhedslisten.

Beskæftigelsesordfører fra Enhedslisten Finn Sørensen siger:

- Vi skal have stoppet misbrug af udenlandsk arbejdskraft, og snyd og fusk fra de udenlandske virksomheder, der opererer her i landet. Det er samtidig en trussel mod vores velfærdssamfund. Hvis arbejdskraft til halv pris eller mindre bliver normen, er der ikke råd til velfærd. Med aftalen har vi sikret et kraftigt løft til myndighedernes indsats på dette område.

Aftalen indeholder fire initiativer til i alt 65 millioner kroner. Aftalepartierne er også enige om at fremme brugen af arbejdsklausuler og sociale klausuler i det offentlige.

Aftalens fire initiativer

• Styrket myndigheds indsats over for udenlandske virksomheder.

• Styrket kontrol af om udenlandske virksomheder er etablerede i hjemlandet.

• Bedre kontrol med og skærpet bødestraf for ulovlig lastbilkørsel (cabotagekørsel).

• Nedsættelse af udvalg om modvirkning af social dumping