PRESSEMEDDELELSE / 28-02-2013

Mette Frederiksens kommentarer til ledighedstallet for januar 2013

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at bruttoledigheden er faldet med i alt 3.100 personer siden december 2012 og dermed er på 6,0 procent af arbejdsstyrken. Det svarer til, at der i alt er 160.200 personer ledige eller i aktivering.

Danmarks Statistik oplyser, at man som følge af en række tekniske ændringer har nedjusteret bruttoledighedsprocenten i december 2012 med 0,1 procentpoint. Dermed er ledigheden faldet fra 6,1 procent i december til 6,0 procent i januar.

Beskæftigelsesminister Mette Frederiksen siger:

- Med dagens tal har ledigheden været ret stabil gennem et par år nu. Regeringen har hele tiden haft fokus på at styrke dansk økonomi og skabe nye job. Men vi skal skabe flere job, hvis vi skal have Danmark på rette spor igen. Vores allerstørste udfordring lige nu er at sætte gang i væksten og skabe tryghed. Og det skal vi gøre ved at understøtte stærke og konkurrencedygtige virksomheder. For det er dem, der skal skabe vækst og arbejdspladser i Danmark til de mange mennesker, der i dag står uden job. Derfor har regeringen netop fremlagt en vækstpakke, der forbedrer vilkårene for dansk erhvervsliv. Med pakken ønsker vi at sikre nye private arbejdspladser.

- Regeringen har også lagt en gennemgribende reform af kontanthjælpssystemet frem. Vi skal bruge krisen til at ruste ledige og styrke deres kompetencer og erfaringer, så vi giver dem et bedre afsæt til at få varigt fat i arbejdsmarkedet. Og så skal indsatsen i høj grad sikre, at virksomheder får den arbejdskraft, de har brug for. Ellers bliver det svært at få skabt de nødvendige arbejdspladser i Danmark til helt almindelige danske lønmodtagere. Med kontanthjælpsreformen satser vi massivt på at give unge en uddannelse, og vi erstatter jobsøgnings- og aktiveringskurser med nyttejob. For os handler det om at klæde ledige bedre på. Og det gør vi bedst gennem uddannelse og arbejde frem for meningsløs aktivering, siger Mette Frederiksen.

Danmarks Statistik har fra denne måned justeret måden, de opgør bruttoledigheden på. Der er primært tale om tekniske ændringer, og Danmarks Statistik vurderer, at ændringerne ikke påvirker niveauet for bruttoledigheden væsentligt.