PRESSEMEDDELELSE / 27-08-2013

Finansloven skal styrke kampen mod social dumping

Indsatsen mod social dumping skal videreføres og styrkes. Derfor foreslår regeringen i dag, at der på finansloven afsættes 75 millioner kroner årligt fra 2014 til 2017 for at sikre ordentlige arbejdsforhold for de ansatte og fair konkurrence for virksomhederne.

Vi vil fortsætte vores særlige tilsyn mod social dumping. Vi skærper kontrollen med udenlandske virksomheder, der ikke registrerer sig, og vi forhøjer bøder for ulovlige lastbilstransporter. Vi vil også fremme brugen af arbejdsklausuler, der sikrer ordentlige arbejdsvilkår i offentligt byggeri, siger beskæftigelsesminister Mette Frederiksen.

Der har indtil nu været gode resultater med den skærpede indsats mod social dumping. Arbejdstilsynet har blandt andet gennemført jævnlige tilsyn i samarbejde med skattemyndigheder og politi. Regeringen har lagt vægt på et stærkt myndighedsarbejde og gode kontrolforanstaltninger. Senest er samarbejdet med kommuner og regioner om anvendelsen af arbejdsklausuler også blevet forstærket, og regeringen vil nu også styrke samarbejdet med myndigheder i andre lande.

Social dumping er uacceptabel på alle måder. Det er unfair konkurrence og koster danske arbejdspladser. Man snyder de virksomheder, der gerne vil følge reglerne og sikre deres ansatte ordentlige vilkår, og man snyder fællesskabet, hvis virksomhederne ikke overholder loven, siger Mette Frederiksen.

På den kommende finanslov er der afsat i alt 87 millioner kroner i 2014 til kontrol med social dumping, og regeringen foreslår desuden at afsætte 75 millioner kroner årligt frem til 2017.

Kampen mod social dumping har haft gode effekter, og tilsynene har også skabt fornyet fokus på sikkerhed og arbejdsmiljø, der også typisk halter på arbejdspladser, der bruger underbetalt udenlandsk arbejdskraft. Men vi oplever også, at de virksomheder, der udnytter og underbetaler, hele tiden finder nye måder at forsøge at omgå reglerne på. Derfor vil vi skrue yderligere op for indsatsen, siger Mette Frederiksen.

Regeringen har fremsat finanslovsforslaget i dag, og det endelig indhold skal nu forhandles på plads og vedtages i Folketinget i løbet af efteråret.