PRESSEMEDDELELSE / 02-07-2018

Medlemmer af seniortænketank udpeget

Seniortænketanken er nu på plads. Tidligere LO-formand Harald Børsting står i spidsen for de 16 medlemmer, som er en blanding af sagkyndige og repræsentanter for arbejdsmarkedets parter. Sammen skal de kigge på mulighederne for at forbedre seniorers arbejdsliv og få flere til at blive længere på arbejdsmarkedet.

Samtlige medlemmer er nu udpeget til den seniortænketank, som regeringen og Dansk Folkeparti har nedsat. Seniortænketanken består af 16 medlemmer – otte sagkyndige og otte repræsentanter fra arbejdsmarkedets parter – og formand bliver Harald Børsting. Frem til sommeren 2019 skal de arbejde på forslag, der kan hjælpe seniorer til at få et bedre arbejdsliv og gør det mere attraktivt at udskyde pensionen.

- Jeg synes, at det er blevet et stærkt hold, som vi har fået sat sammen, og jeg vil gerne takke medlemmerne for at stille sig til rådighed og hjælpe med det vigtige arbejde i seniortænketanken.

- Jeg er spændt på at se, hvad de kommer med af forslag, der kan gøre forholdene for seniorerne på arbejdsmarkedet bedre og få dem til at blive i det arbejdende fællesskab noget længere. Seniorerne sidder med erfaringer og en masse viden, som er væsentlig for virksomhederne – ikke mindst i en tid med mangel på hænder.

Tænketanken vil blive bistået af et sekretariat i Beskæftigelsesministeriet.

Nedsættelse af tænketanken udspringer af ”Aftalen om flere år på arbejdsmarkedet”, som regeringen indgik med Dansk Folkeparti i juni 2017.

Seniortænketankens medlemmer

Sagkyndige

• Torben Poulsen, formand Danske A-kasser
  • Ole Wehlast, forbundsformand Fødevareforbundet NNF
  • Mickael Bech, direktør for VIVE, Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
  • Bjarne Hastrup, administrerende direktør, Ældre Sagen
  • Per K. Larsen, landsformand, Danske Seniorer
  • Louise Gade, direktør VIA Efter- og videreuddannelse
  • Bert Van Malkenhorst, landskoordinator Senior Erhverv
  • Polack, administrerende direktør for PFA Pension

Arbejdsmarkedets parter

• Morten Skov Christiansen, næstformand (LO)
  • Tina Christensen, næstformand 3F (LO)
  • Pernille Knudsen, viceadministrerende direktør (DA)
  • Erik E. Simonsen, underdirektør (DA)
  • Bente Sorgenfrey, formand (FTF)
  • Camilla Gregersen, formand Dansk Magisterforening (Akademikerne)
  • Henrik Bach Mortensen, direktør (Lederne)
  • Laila Kildesgaard, direktør (KL)

Seniortænketanken.dk

Seniortænketankens hjemmeside er en samlet platform for Seniortænketankens aktiviteter, arrangementer og publikationer. Der er blandt andet videofortællinger fra seniorer, der beretter om, hvad der har motiveret dem til at blive lidt længere i det arbejde fællesskab.