PRESSEMEDDELELSE / 23-11-2021

Trepartsaftale skal hjælpe arbejdspladser med mange corona-syge

Regeringen og arbejdsmarkedets parter har tirsdag indgået en aftale, som både hjælper lønmodtagere og arbejdsgivere, hvis ansatte må blive hjemme på grund af corona.

Refusion af sygedagpenge til virksomheder fra første sygedag, hvis den ansatte er smittet med corona, og barselsdagpenge til forældre, der skal passe et barn, som er hjemsendt fra skole eller daginstitution på grund af corona.

Det er resultatet af en trepartsaftale mellem regeringen, arbejdsmarkedets parter, kommunerne og regionerne. Ordningerne skal gælde fra den 23. november frem til den 28. februar 2022. De omfatter også selvstændige. Regeringen vil nu bede Folketinget om at hastebehandle lovforslaget.

De nye regler skal give en økonomisk håndsrækning nu, hvor der er et stigende antal corona-smittede i befolkningen. Det har givet et stigende pres på virksomheder, som oplever flere corona-sygemeldinger og fravær, fordi de ansattes børn er sendt hjem.

Ordningerne ligger i tråd med dem, der tidligere var i brug under pandemien, men udløb den 1. juli i år. Til forskel fra sidste gang kan man dog i tilfælde af hjemsendt barn få barselsdagpenge fra første dag uden først at skulle bruge omsorgsdage eller 1. og 2. barns sygedage.

Fungerende beskæftigelses- og ligestillingsminister, Mattias Tesfaye, siger:

- Vi ser desværre, at smitten i samfundet stiger. Derfor er det regeringens højeste prioritet at få Danmark trygt gennem vinteren. Vi skal passe på vores sundhedsvæsen og sørge for, at vores arbejdsmarked i mindst muligt omfang bliver ramt.

- Denne trepartsaftale er endnu et godt skridt på vejen, hvor vi både tager hånd om virksomhederne, sikrer ansattes rettigheder og beskytter sundhedsvæsenet. Efter FH og DA’s brev i fredags, er jeg glad for, at vi i fællesskab har rykket hurtigt.

Formand for Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH), Lizette Risgaard, siger:

- Lige nu stiger antallet af børn, der bliver hjemsendt på grund af smitte – det er meget vigtigt, at vi overholder myndighedernes råd og holder børnene hjemme. Målet er jo at holde smitten nede og samfundet så åbent som muligt. Derfor er det helt nødvendigt, at forældre trygt kan blive hjemme på dagpenge efter barselsloven og passe børnene.

Administrerende direktør i Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Jacob Holbraad, siger:

- Den nuværende smittespredning betyder, at nogle virksomheder og medarbejdere oplever store udfordringer. Mange er nødt til at passe syge eller isolerede børn eller selv være fraværende fra deres arbejde på grund af corona. Jeg er derfor glad for, at vi hurtigt har indgået denne aftale, og vil gerne kvittere til ministeren, FH, AC, KL og Danske Regioner for hurtigt arbejde.

Formand for Akademikerne, Lars Qvistgaard, siger:

- Coronasituationen gør det desværre igen nødvendigt, at vi giver arbejdsmarkedet nogle redskaber til takle de udfordringer, som virksomheder og ansatte samt selvstændige forældre oplever. Derfor er jeg meget tilfreds med at arbejdsmarkedets parter indgår en bred aftale som dækker hele arbejdsmarkedet, og som vil sikre dagpengerefusion til virksomhederne og dagpenge til selvstændige fra 1. fraværsdag ved coronasmitte og selvisolation. Desuden er det en god hjælp til forældre, at de kan få dagpenge til pasning af hjemsendte børn, når der ikke er andre muligheder. Jeg forventer også i denne forbindelse, at der på virksomhederne vil være en tæt dialog og udvises hensyn til de særligt pressede forældre med hjemsendte børn, som ikke er omfattet af ordningen på grund af, at de kan arbejde hjemmefra.

Formand for KL’s Løn- og Personaleudvalg, Michael Ziegler, siger:

- Det er godt, at vi ved brug af den danske model kan lave aftaler, der tager hånd om både de private virksomheder og offentlige arbejdspladser og ikke mindst medarbejdernes behov i denne tid. Med den stigende smitte blandt særligt mindre børn i skole og dagtilbud oplever de kommunale arbejdsgivere, at forældre er pressede i forhold til børns hjemsendelser. Og derfor er det rigtig fint, at muligheden for barselsdagpenge genindføres, så der kan komme lidt ro på i hjemmene og på arbejdspladserne.

Chefforhandler for Danske Regioner, Anders Kühnau, siger:

- Det er glædeligt, at regeringen og arbejdsmarkedets parter er enige om dette tiltag. Det vil bidrage til at holde smittetrykket nede og dermed hjælpe på det akutte pres, vi oplever på sygehusene i hele landet.