PRESSEMEDDELELSE / 14-02-2022

Pilotpulje bliver forlænget til sommerferien

Piloter har siden februar 2021 haft mulighed for få støtte til at forny deres certifikater, så de bevarer retten til at flyve, når folk igen begynder at rejse mere. Puljen bliver nu forlænget til og med juni måned.

Corona-pandemien er gået hårdt ud over flyvebranchen og har haft store konsekvenser for piloter, flyveledere og flyveinformationsoperatører. For et år siden blev der etableret en pulje for bl.a. at hjælpe danske piloter til at være klar og have alle papirer i orden, når hverdagen igen er mere normal, og rejseaktiviteten stiger.

Nu har regeringen besluttet at forlænge puljen indtil 30. juni 2022 med en ramme på 5 mio. kr. Dermed forlænges hjælpen til de piloter, flyveledere og flyveinformationsoperatører, der har mistet deres job siden 11. marts 2020 på grund af covid-19.

Med puljen kan man blandt andet få støtte til fornyelse af certifikater og helbredsgodkendelser op til 15.000 kroner per person. Der er også mulighed for at få støtte til transportudgifter. Det vil fortsat være Flyvebranchens Personale Union (FPU), der skal administrere ordningen. FPU har oplyst, at de i 2021 modtog ca. 1.000 ansøgninger til puljen og i alt udbetalte ca. 8,5 mio. kr. i støtte.

FPU åbner for ansøgninger til den videreførte pulje den 1. marts.

Beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard siger:

- Jeg er virkelig glad for, at vi fortsat kan hjælpe vores piloter, flyveledere og flyveinformationsoperatører. Luftfartsbranchen har været ekstremt hårdt ramt af corona, og det er desværre ikke helt slut endnu. Ved at forlænge puljen forlænger vi også hjælpen. Mit håb er, at vores piloter, flyveledere og flyveinformationsoperatører dermed kan stå forrest i køen, når der på et tidspunkt igen er fuld gang i luftfarten.