PRESSEMEDDELELSE / 29-04-2011

Støjberg: Bedre arbejdsmiljø for frisørerne

Frisører arbejder kun lidt over otte år i faget. Smerter, håndeksem og allergi er årsager til, at frisørerne forlader branchen. Det viser en ny undersøgelse fra Videncenter for Frisører og Kosmetikere. Derfor mødtes beskæftigelsesminister Inger Støjberg i dag med repræsentanter for frisørmestrene og de ansatte i frisørsalonerne til en snak om, hvordan arbejdsmiljøet kan blive bedre.

- Frisører og ikke mindst gravide frisører skal trygt kunne gå på arbejde. Jeg er derfor glad for, at jeg i dag har fået tilsagn om, at både Danmarks Frisørmesterforening og Dansk Frisør og Kosmetiker Forbund er meget opmærksomme på problemerne og vil være med til at finde løsninger. Det er der behov for, siger Inger Støjberg.

Det fremgår af arbejdsmiljøreglerne, at frisørerne ikke må udsættes for påvirkninger fra farlige kemikalier i produkterne. Frisørerne skal undgå kontakt med produkterne ved altid at anvende beskyttelseshandsker og udsugning, når de arbejder med farlige produkter.

- Frisørernes arbejdsmiljø bliver kun bedre, hvis arbejdsmiljøreglerne bliver fulgt. Handsker og udsugning skal bruges. Vi har derfor i dag talt om, hvordan vi kan få indført bedre vaner i hverdagen, siger Inger Støjberg.

Frisørbranchen mødes i næste uge med Arbejdstilsynet. Målet med mødet er at fortsætte arbejdet med at forbedre arbejdsmiljøet for frisørerne. På mødet skal man blandt andet tale om nyeste viden på området og branchens initiativer for at øge fokus på de farlige stoffer.