Spring over hovedmenu

PRESSEMEDDELELSE / 21-01-2011

Administrativ lettelse til arbejdsgivere

Arbejdsgivere kan fra i dag spare tid ved at bruge en ny digital indberetningsløsning på virk.dk. Løsningen gør det lettere for arbejdsgivere at indberette oplysninger om deres tidligere, udenlandske medarbejdere, som kan få brug for ydelser, hvis de bliver arbejdsløse i et andet EØS-land. Det er oplysninger, som arbejdsgivere har pligt til at indberette.

Arbejdsgivere kan fra i dag spare tid ved at bruge en ny digital indberetningsløsning på virk.dk. Løsningen gør det lettere for arbejdsgivere at indberette oplysninger om deres tidligere, udenlandske medarbejdere, som kan få brug for ydelser, hvis de bliver arbejdsløse i et andet EØS-land. Det er oplysninger, som arbejdsgivere har pligt til at indberette.

Beskæftigelsesminister Inger Støjberg er glad for løsningen, som er et led i regeringens plan om at afbureaukratisere og ligger i naturlig forlængelse af regeringens plan om at lette arbejdsgivernes administrative byrder:

– Jeg er glad for, at vi kan tilbyde en løsning, der på én gang letter byrderne for arbejdsgiverne og giver et hurtigere resultat for arbejdstagere fra udlandet. Hvis arbejdsgiverne – ud over papir og porto – kan spare nogle minutter for hver indberetning, og hvis bare halvdelen af de ca. 15.000 årlige indberetninger fremover vil foregå via Virk.dk, så er vi kommet mit ønske om at komme af med bøvlet et stort skridt nærmere, siger Inger Støjberg.

Vikarbureauet Personale-match aps og Det Tysk-Danske Handelskammer er blandt de brugere, der har testet løsningen. Begge steder oplever man den nye løsning som en lettelse i hverdagen: 
 
- Med mange ansatte vikarer er det dejligt med endnu en super-nem indberetningsløsning. Den ligner mange af de andre digitale løsninger, jeg allerede kender, siger Annette Bache fra Personale-match aps.

- Det er dejligt, at det hele er samlet ét sted. Vi sparer porto og papir, og jeg kan spare fem minutter pr. medarbejder, siger Eva Christiansen fra Det Tysk-Danske Handelskammer.

Når arbejdsgiveren indberetter digitalt, henter den nye løsning selv de oplysninger, arbejdsgiveren allerede har afgivet til eIndkomst. Når indberetningen er afsluttet, bliver oplysningerne automatisk sendt til Pensionsstyrelsen eller den tidligere ansattes a-kasse, som derefter kan udstede EU-dokumentet til den udenlandske arbejdstager. 

Indberetningsløsningen er udviklet af Rambøll Informatik og Pensionsstyrelsen.

Kontakt

Pressevagt

51232830