PRESSEMEDDELELSE / 17-12-2018

Nyt fald i antallet af kontanthjælpsmodtagere

Antallet af borgere i kontanthjælpssystemet fortsætter med at falde. Faldet fra april 2016 til august 2018 var på 31.000 fuldtidspersoner, når der tages højde for sæsonudsving. Faldet udgør næsten 20 procent.

Tallet for personer på kontanthjælp, uddannelseshjælp eller integrationsydelse bliver ved med at gå nedad. Den positive udvikling i tallene betyder, at der i august var 125.500 fuldtidspersoner i kontanthjælpssystemet.

Faldet i antallet af kontanthjælpsmodtagere har godt fat i hele landet. Ser man på de seneste to år fra august 2016 til august 2018, så ligger landets fem regioner med et fald på mellem 16,2 og 21,7 procent, og kun i ø-kommunen Samsø er det gået den forkerte vej med én fuldtidsperson mere i kontanthjælpssystemet.

- Jeg er glad for, at udviklingen fortsætter. Vi oplever samtidig fald i ledigheden og rekordhøj beskæftigelse, så det går godt. Men vi må ikke hvile på laurbærrene, hvis vi skal holde gang i opsvinget. Vi skal drage nytte af de gode tider og få flere med. Jeg har sammen med forligspartierne landet en delaftale på 100 millioner kroner, der skal hjælpe ledige med at få et uddannelsesløft, så virksomhederne kan få den kvalificerede arbejdskraft, som de hungrer efter, og vi forhandler i øjeblikket om yderligere tiltag på den front.

Faldet på 31.000 fuldtidspersoner i kontanthjælpssystemet fra april 2016 til august 2018 er sket samtidig med, at kontanthjælpsloftet og 225-timersreglen er blevet indført den 1. april 2016. Kontanthjælpsloftet sikrer, at man får mere ud at arbejde end at være på kontanthjælp, og med 225-timersreglen stilles der krav om, at man står til rådighed, hvis man kan arbejde.

Kigger man på det samlede antal offentligt forsørgede går tallene kun frem til juli 2018. Fra april 2016 til juli 2018 faldt tallet med i alt 53.400 fuldtidspersoner, når der tages højde for sæsonudsving.

- Tallene fortæller jo mig, at folk ikke bare ryger over på andre ydelser. De gode konjunkturer spiller selvfølgelig en væsentlig rolle, men jeg er også overbevist om, at indførelsen af kontanthjælpsloftet og 225-timersreglen spiller en rolle, siger Troels Lund Poulsen.

Efter kontanthjælpsloftet har en typisk familie med to børn på kontanthjælp efter skat 23.800 kroner i samlede offentlige ydelser om måneden.

Udvikling i antal personer i kontanthjælpssystemet frem til august 2018 (PDF)