PRESSEMEDDELELSE / 21-06-2023

Handicappolitisk topmøde på Christiansborg til oktober

Unges mistrivsel er en stigende samfundsudfordring, og vi ved, at op mod 40 procent af de udsatte unge har et eller flere handicap. Derfor inviterer beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen og Folketingets Beskæftigelsesudvalg til handicappolitisk topmøde med særligt fokus på unge med handicap, som hverken er i job eller uddannelse.

Onsdag den 11. oktober 2023 er der handicappolitisk topmøde om unge, som foregår på Christiansborg i Landstingssalen. Her skal politikere, arbejdsmarkedets parter, organisationer og interessenter drøfte, hvordan udsatte unge med handicap kan komme tættere på arbejdsmarkedet. Topmødet bliver live-streamet, så mange flere kan følge debatten.

En analyse foretaget af Arbejdsbevægelsens Erhvervsråd på vegne af Danske Handicaporganisationer (DH) peger på, at 40 pct. af de unge mellem 15-24 år uden en uddannelse eller job havde et eller flere handicap. To ud af tre af disse unge med handicap modtager derudover en ydelse, mens kun halvdelen har været i gang med enten en gymnasial- eller erhvervsuddannelse.

Beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen siger:

- Vores unge er fremtiden. Vi skal tro på alle unge. For vi har brug for at flytte flere unge med handicap ind på arbejdsmarkedet. Det er en fælles vigtig opgave.

- Det er vigtigt, at vi bliver bedre til at få personer med handicap tættere på arbejdsmarkedet, så de i langt højere grad bliver en del af det arbejdende fællesskab. Det kan ændre folks tilværelse, og virksomhederne har brug for dem.

- Jeg ser frem til at få nogle gode drøftelser og input og idéer til, hvordan vi både politisk og som samfund kan gribe udfordringen an. Vi kan ikke være bekendt, at så mange unge mennesker ikke er en del af en hverdag, hvor de har et job eller en uddannelse at stå op til.