PRESSEMEDDELELSE / 11-03-2024

EU’s beskæftigelsesministre vedtager regler, der styrker rettigheder for platformsarbejdere

Et nyt EU-direktiv skal sikre flere rettigheder til personer, der arbejder via digitale platforme. Direktivet pålægger medlemslandene at indføre en formodningsregel, der skal afhjælpe udfordringerne med de såkaldt falske selvstændige.

Mandag har Rådet godkendt en aftale med Europa-Parlamentet om et nyt EU-direktiv om bedre vilkår for platformsarbejde.

Aftalen betyder, at medlemslandene skal indføre en såkaldt ’formodningsregel’, der skal gøre det nemmere at afgøre, om en platformsarbejder er lønmodtager eller selvstændig. Derudover betyder aftalen nye krav til de digitale platforme om gennemsigtighed i forhold til de algoritmer, der overvåger og planlægger arbejdet, og et krav om, at det ikke må være en algoritme, der bestemmer, om en platformsarbejder f.eks. skal fyres. Det skal i sidste ende besluttes af et menneske.

Beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen udtaler:

- En formodningsregel herhjemme skal være med til at sikre, at de platformsarbejdere, der reelt er lønmodtagere, også får glæde af de rettigheder, som der er blevet kæmpet for på det danske arbejdsmarked gennem mere end 100 år. Og direktivet er udformet, så det passer ind på det danske arbejdsmarked. Det har været afgørende for regeringen.

- Forhandlingerne har været en lang sej kamp, men jeg er glad for, at vi et langt stykke ad vejen er nået i mål med de prioriteter, som vi har haft. Direktivet er et godt skridt mod bedre arbejdsvilkår for platformsarbejdere i hele EU.

- Det er rigtig godt, at vi med direktivet regulerer algoritmeledelse. Vi skaber større gennemsigtighed, og der kommer klare rammer for, hvordan de digitale platforme må bruge algoritmerne. Det har blandt andet stor betydning for platformsarbejdernes arbejdsmiljø.

Danmark har bakket op om en formodningsregel for at skabe klarhed over beskæftigelsesstatus for personer, der arbejder via digitale platforme og samtidig lagt vægt på, at direktivet skal kunne implementeres, så det passer ind i den danske arbejdsmarkedsmodel.

Direktivet styrker samtidig gennemsigtigheden i platformenes brug af algoritmer. Platformsvirksomhederne skal informere platformsarbejderne om, hvordan virksomhederne bruger automatiske overvågnings- og beslutningssystemer, og hvilke data der bliver truffet beslutninger ud fra.

Platformsvirksomhederne skal også tage højde for, hvordan algoritmerne påvirker arbejdsmiljøet. Overvågnings- og beslutningssystemer må ikke lægge unødigt pres på platformsarbejdere og på den måde øge risikoen for arbejdsulykker.

Inden direktivet kan træde endeligt i kraft, skal både Europa-Parlamentet og Rådet formelt have godkendt aftalen. Det ventes at falde endeligt på plads i løbet af foråret.