PRESSEMEDDELELSE / 11-11-2025
EU-Domstolen annullerer dele af mindstelønsdirektivet
EU-Domstolen har tirsdag afsagt dom i annullationssøgsmålet om EU’s mindstelønsdirektiv, som er anlagt af Danmark med støtte fra Sverige. Af dommen fremgår det, at dele af direktivet skal annulleres.
Efter tirsdagens dom står det klart, at væsentlige dele af EU’s mindstelønsdirektiv ifølge EU-Domstolen går for langt i forhold til EU’s kompetence til at regulere løn. Det drejer sig om de dele af direktivet, som sætter kriterier for fastsættelsen af mindstelønninger i lande med lovbestemte mindstelønninger. Disse bestemmelser skal annulleres, mens det tilbageværende direktiv opretholdes.
Beskæftigelsesminister Kaare Dybvad Bek siger:
- Jeg havde selvfølgelig håbet, at EU-Domstolen ville annullere direktivet helt, fordi EU ikke bør blande sig i, hvordan vi regulerer lønnen i Danmark. Dagens dom bekræfter dog, at mindstelønsdirektivet er gået for langt på nogle punkter. Det er en halv sejr, for lønfastsættelse skal vi overlade til arbejdsmarkedets parter herhjemme.
Regeringen anlagde i januar 2023 et søgsmål ved EU-Domstolen med ønske om at få annulleret EU's mindstelønsdirektiv. Søgsmålet tog afsæt i den brede enighed i regeringen, et bredt flertal i Folketinget og blandt arbejdsmarkedets parter om, at spørgsmål om løndannelse ikke skal reguleres i EU. EU-Domstolens generaladvokat i sagen foreslog i januar i år, at direktivet skulle annulleres i sin helhed.
Mindstelønsdirektivet blev vedtaget den 4. oktober 2022 og har til formål at sikre, at alle medlemslande fastsætter et passende niveau for mindsteløn enten gennem lovgivning eller kollektive overenskomster. I Danmark er der tradition for, at løn og overenskomst bliver besluttet af arbejdsmarkedets parter ved overenskomstforhandlingerne.
Beskæftigelsesministeriets Implementeringsudvalg har i november 2024 vurderet, at Danmark aktuelt lever op til bestemmelserne i direktivet, og at direktivet derfor ingen indvirkning har på reglerne i Danmark. Der er dog enkelte formelle krav, der betyder, at Beskæftigelsesministeriet hvert andet år skal sende en række data og informationer til Kommissionen. Med dagens dom fra EU-Domstolen annulleres direktivets artikel 5 stk. 2 og en del af artikel 5 stk. 3.